21.4.2021 18:00 – 21.4.2021 19:30

Keskiviikkona 21.4.2021 klo 18–19.30 pidettävä Pilvet kertovat – luonnossa liikkujan sääennuste -luento sopii melojille, luonnossa liikkuville sekä taivaan tilaa tarkkaileville henkilöille. Luento opettaa nimeämään tiettyjä pilviä, kertoo niiden luonteesta ja auttaa tunnistamaan sellaisia, jotka ennakoivat sään muutoksia. Luennon seuraaminen ei vaadi taustatietoja vaan on yleistajuinen.

Verkkoluennon pitää Leena Neitiniemi-Upola. Hän on ollut Ilmatieteen laitoksen lentosäämeteorologi, henkilöstönkehittäjä ja kouluttaja. Nyt hän on eläkkeellä ja on mukana Lapin neuroyhdistyksessä hallituksen jäsenenä ja potilasjäsenenä. Hän pitää eläkkeellä ollessaankin mielellään säähän liittyviä luentoja ja tekee ilmastonmuutosviestintää.

Pilvien kehityksen seuraaminen voi olla joko hauska harrastus, "pilvibongausta" vaikka sääkuvaa varten, tai sitten se saattaa auttaa varautumaan oikein, jos pitää itse arvioida lähituntien säätä. Toisinaan pilvien tunnistaminen lisää jopa luonnossaliikkujan turvallisuutta, vaikka ei korvaakaan virallisia varoituksia.

Ilmoittautuminen alkaa 2.4. ja päättyy ke 14.4.2021. Saat osallistumisohjeet ja -linkin antamaasi sähköpostiosoitteeseen lähempänä luentoa. Jos viestiä ei kuulu, tarkistathan myös roskapostikansiosi.

Riitta Samstén, erikoissuunnittelija
​riitta.samsten@neuroliitto.fi